Thursday, April 24, 2008

Varg Veum

Varg Veum

Varg Veum er en privatdektektiv fra Bergen. Han har tidligere jobbet for barnevernet, men sluttet etter en episode hvor han hadde trådd over streken mot en doplanger. Han har også vært i militæret og studert juss, men avbrøyt etter en stund.

Han er en melankolsk person som på en måte minner meg om Lucky Luke. Altså virker han litt likegyldig, samtidig som han viser seg å reagere sterkt på saker som han mener er sterkt urettferdig.

For å beskrive følelsene og tankene til Varg Veum henter jeg fram et sitat fra slutten av boka:
"jeg gikk alene hjemover. Jeg hadde ikke mer å utrette. Jeg hadde god tid. Jeg hadde et stevnemøte med en flaske akevitt, men en flaske er en tålmodig venn. Den kan vente. For den venter ikke forgjeves." Det viser veldig godt hvordan Varg Veum tenker og oppfører seg.


Alle Varg Veum-bøkene har handlingen i Bergen, noe som siden forfatteren kommer derfra gjør bøkene veldig utflyllende og beskrivende om byen og du får et mye mer livaktig og bedre bilde
av miljøet.

Det har nå vært to Varg Veum filmer på kino og det er nå planlagt 6 nye i følge hjemmesida til Varg Veum. Det er både en smart, men også en risikabel ting å gjøre. Det er smart på måten at alle kommer ganske nært hverandre noe som gjør det mer fristende og se alle, men så er det også ikke alle som har rå til å dra på kino så mye med en gang.

No comments: