Thursday, April 24, 2008

Gunnar Staalesen

Gunnar Staalesen

Gunnar Staalesen er en av Norges fremste krimforfattere. Han ble født den 19. oktober 1947 i Bergen. Han tok utdanningen filologisk embetseksamen ved universitet i Bergen. Han har jobbet blant annet som informasjonssekretær ved Den Nationale Scene.

Hans forfattekarriere begynte med romanen Uskyldstider fra 1969, etterfulgt av Fortellingen om Barbara i 1971. Etter det ble det utgitt 2 kriminalromaner, før han skrev første boka om Varg Veum som kom i 1977. Det var Bukken til havresekken. Etter det har han skrevet 12 bøker om Varg Veum Hvor siste kom i 2006.

Han har i tillegg til Varg Veum bøkene også skrevet 9 bøker jeg ikke har nevnt som ikke handler om Varg Veum.

Gunnar Staalesen har et spennende og morsomt språk og bøkene hans er ofte samfunnskritiske noe som ikke er veldig vanlig i krimbøker. Han er også veldig flink til å beskrive ting, ikke bare fysisk men også følelser og tanker. Ett av mine favorittsitater fra boka står på siste side i siste avsnitt:
"Jeg gikk alene hjemover. Jeg hadde ikke mer å utrette. Jeg hadde god tid. Jeg hadde et stevnemøte med en flaske akevitt, men en flaske er en tålmodig venn. Den kan vente. For den venter ikke forgjeves.

No comments: